Uitgever 2.0
'Uitgever 2.0' was tot oktober 2013 het bedrijfsblog van Eburon-uitgever Wiebe de Jager, over de ontwikkelingen in uitgeefland en de toekomst van het boek. Wiebe is nu o.a. betrokken bij Wearable en Dronewatch. Eerder richtte hij eReaders.nl op.

Bekijk alle eerdere berichten van Wiebe

Bekijk het actuele bedrijfsblog van de Eburonen

Uitgever 2.0: uitgeverij blog van Wiebe de Jager
Over Eburon

Academische Uitgeverij Eburon verzorgt uitgaven in opdracht van organisaties, promovendi en andere individuele auteurs, en helpt hen bij het beheren en exploiteren van hun eigen werk. U kunt op onze website direct boeken bestellen of een voorstel indienen voor uw uitgave. Lees meer>>

Amerikaanse managementauteurs kopen plek op bestsellerlijst

Wiebe de Jager
6975 keer gelezen
Bron: leapfrogging.com

Een boek wordt niet zomaar een bestseller. Naast marketing spelen factoren als timing, bekendheid van de auteur, goede reviews en een dosis toeval een grote rol. Maar niet alle auteurs leggen zich hierbij neer: uit onderzoek door de Wall Street Journal blijkt dat sommige schrijvers kortstondig een bestsellerstatus haalden door flink wat geld te betalen aan schimmige marketingbureaus.

In augustus vorig jaar verscheen het boek 'Leapfrogging' van debuterend managementauteur Soren Kaplan. Binnen een week stond het boek op de lijst met best verkopende managementboeken van de Wall Street Journal, maar een week later namen de verkopen met 99% af en verdween het boek net zo snel van de lijst af als het er gekomen was.

Hoe kort het boek ook op de befaamde bestsellerlijst stond, de auteur deed daarna goede zaken door zich te afficheren als bestsellerauteur, onder andere op zijn website leapfrogging.com: "Based on the bestselling book Leapfrogging, Soren Kaplan provides strategic innovation consulting, disruptive strategy development, and leadership training". Een consultant die een bestseller op zijn naam heeft staan moet wel betrouwbaar zijn, toch?

Helaas bleek het boek niet uit zichzelf de bestsellerlijst gehaald te hebben. Volgens de Wall Street Journal heeft de auteur een marketingbedrijf ingeschakeld, ResultSource, dat de weken voorafgaand aan de verschijning van het boek voorbestellingen plaatste bij diverse retailers. Daardoor schoot het boek op het moment van verschijnen direct naar de toplijstjes met best verkopende boeken.

De diensten van ResultSource zijn niet goedkoop: volgens de WSJ rekent het marketingbureau al snel enige duizenden dollars voor het 'promoten' van een boek. Dat de boeken direct na verschijnen snel weer van de radar verdwijnen deert de auteurs die het bedrijf inschakelen niet: het gaat erom dat je kunt zeggen dat je de bestsellerlijsten hebt gehaald, of dat je kunt prijken met '100.000 copies sold'.

In het geval van Leapfrogging bleek dat de auteur zelf 2.500 boeken had afgenomen, ter waarde van ruim vijftigduizend euro. Daarnaast betaalde hij ResultSource 'ergens tussen de 20.000 en 30.000 dollar' voor hun diensten. De uitgever van Leapfrogging raadde het inschakelen van de marketingfirma overigens af, maar andere uitgeverijen - waaronder het prestigieuze John Wiley & Sons - raden managementauteurs de diensten van ResultSource juist wel aan.

Na het kopen van twitter- en facebookfollowers of het betalen voor nepreviews is het direct beÔnvloeden van verkoopaantallen dus de volgende semi-frauduleuze manier om te stijgen in de verkooplijsten en daarmee aandacht voor een boek te genereren. En Kaplan is niet de enige: de WSJ sprak met meerdere auteurs die via ResultSource hun verkoopresultaten opgekrikt hebben.

De vraag is hoe retailers en leveranciers van verkoopdata (wier gegevens gebruikt worden voor het opstellen van bestsellerlijsten) hier in de toekomst mee omgaan: wellicht kan er een 'dempingsfactor' geÔntroduceerd worden, waardoor snelle stijgers en dalers uitgefilterd kunnen worden. Tot die tijd is het wellicht verstandig om consultants, sprekers en coaches die iets te opzichtig schermen met hun bestsellerstatus met een kleine korrel zout te nemen.

Update: op zijn blog belicht auteur Soren Kaplan zijn kant van het verhaal. Uit zijn verhaal blijkt dat het manipuleren van verkoopcijfers wellicht veel vaker gebeurt dan industry insiders willen toegeven. Kaplan noemt ook namen van andere bestsellerauteurs die gebruik maakten van de diensten van ResultSource, waaronder Zappos-ceo Tony Hseih.





Wearable technology magazine - met o.a. het laatste nieuws over Google Glass
Copyright © 2013 Eburon.nl.