Het verhaal achter de lezerEen empirisch onderzoek naar variabelen die verschillen in leesgedrag verklaren Cedric Stalpers

12,00

Nieuwsberichten over het leesgedrag van scholieren in het voortgezet onderwijs hebben de laatste tien jaar zelden een positieve strekking. Scholieren lezen niet graag, lezen steeds minder en blijken er volgens enkele berichten ook niet erg goed in te zijn. Men zou bijna het idee gaan krijgen dat geen enkele adolescent nog graag leest. Wat is hier nu precies van waar?

Nieuwsberichten over het leesgedrag van scholieren in het voortgezet onderwijs hebben de laatste tien jaar zelden een positieve strekking. Scholieren lezen niet graag, lezen steeds minder en blijken er volgens enkele berichten ook niet erg goed in te zijn. Men zou bijna het idee gaan krijgen dat geen enkele adolescent nog graag leest. Wat is hier nu precies van waar? Wie zijn de boekmijders en boekliefhebbers onder de scholieren en waarom? Ben je als lezer geboren of bepalen je ouders, vrienden en docenten of je een fervente lezer wordt? Is het zoeken van een leuk boek in het grote aanbod van boekhandels en bibliotheken te vergelijken met de welbekende speld in de hooiberg? En zo ja, hoe gaan scholieren met deze complexe zoektocht om?

Om op deze en andere vragen een antwoord te krijgen ondervroeg Cedric Stalpers meer dan 900 scholieren van het vmbo, de havo en het vwo in het kader van een promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht, begeleid door Dick Schram en Mia Stokmans. Deze studie is geïnspireerd door hun onderzoekswerk alsook dat van Saskia Tellegen, die voor Stichting Lezen verschillende studies verricht heeft. Dit boek beoogt niet alleen een toegankelijke weergave te bieden van de bevindingen van het promotieonderzoek, ook worden nieuwe onderzoeksresultaten gepresenteerd.

Voorts worden niet alleen problemen (een geringe belangstelling voor lezen) en de oorzaken ervan beschreven, ook komen praktische oplossingen aan bod, in de vorm van tien aanbevelingen voor de praktijk van leesbevordering, onderwijs en bibliotheekwerk voor tieners.

Subtitel

Auteur(s)

ISBN

Jaar

Pagina's

Uitvoering

Taal