Kinderen geven tekensDe betekenis van kindertekeningen en kinderspel vanuit het perspectief van de analytische psychologie Theresa Foks-Appelman

19,90

Wat kan een kindertekening ons vertellen over de emotionele toestand van een kind? Hoe kunnen we in een tekening de signalen herkennen die kinderen ons proberen te geven? In Kinderen geven tekens worden kindertekeningen beschreven en geanalyseerd vanaf de allereerste krabbels tot en met tekeningen van pubers. Bij de beschrijving van de tekeningen wordt steeds een relatie gelegd met kinderspel. Verder worden er sprekende voorbeelden gegeven vanuit de therapeutische praktijk van de auteur.

Wat kan een kindertekening ons vertellen over de emotionele toestand van een kind? Hoe kunnen we in een tekening de signalen herkennen die kinderen ons proberen te geven? In Kinderen geven tekens worden kindertekeningen beschreven en geanalyseerd vanaf de allereerste krabbels tot en met tekeningen van pubers. Bij de beschrijving van de tekeningen wordt steeds een relatie gelegd met kinderspel. Verder worden er sprekende voorbeelden gegeven vanuit de therapeutische praktijk van de auteur.

De analytische psychologie van Carl Gustav Jung, de ideeën van Erich Neumann en de moderne ontwikkelingspsychologie bieden een goede leidraad bij het zoeken naar de betekenis van tekeningen. Eigenlijk leeft het kind nog in het mythologische tijdperk van onze voorouders. Zoals het bewustwordingsproces van onze voorouders zich weerspiegelde in mythologische verhalen, rituelen, sprookjes en primitieve beeldende kunst, zo weerspiegelt het bewustwordingsproces van een kind zich in zijn tekeningen. Er kunnen dan ook overeenkomsten worden aangetoond tussen perioden uit de kunstgeschiedenis en de tekeningen die kinderen in verschillende leeftijdsfasen maken.

Dit boek is een hulpmiddel voor psychotherapeuten, creatief therapeuten, psychologen en natuurlijk voor alle ouders die geïnteresseerd zijn in de psychologische ontwikkeling van het kind. Want het is niet alleen belangrijk maar ook gewoon leuk om de diepere betekenis te begrijpen van het gezonde, normale kind dat tekent en speelt. Pas daarna kunnen wij signalen in tekeningen en spel herkennen.

Theresa Foks-Appelman (1945) is geregistreerd creatief therapeut met een eigen praktijk. Zij studeerde Sandplay therapie, een methode die berust op de Jungiaanse analytische psychologie van de International Society for Sandplay Therapy (ISST). Zij heeft jarenlang cursussen gegeven over de betekenis van kindertekeningen. Voor meer informatie over de auteur: www.kindertherapie-foks.com.

Van haar boek Kinderen geven tekens zijn inmiddels meer dan 10.000 exemplaren verkocht. Het is in het Engels vertaald als Draw me a picture . Ook verschenen er een Hebreeuwse en een Chinese vertaling. De laatste beleefde reeds een tweede druk. In 2018 verscheen de 7e druk van de Nederlandse editie.

 

Subtitel

Auteur(s)

ISBN

Jaar

Pagina's

Uitvoering

Taal

Andere suggesties…