Lezen in de lengte en lezen in de breedteDe doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief Dick Schram en Anne-Mariken Raukema (red.)

29,50

Het lezen van fictie in een bepaalde leeftijdsperiode staat niet op zichzelf. Het lezen ervóór en het lezen erna hangen er nauw mee samen. Het ontwikkelen van een leesattitude en leesmotivatie, het aanleren van vaardigheden om fictie te lezen en het leren ervaren van leesvoldoening betreffen niet alleen het begin van de leescarrière; ze bepalen ook latere fasen ervan. Deze congresbundel biedt een staalkaart van onderzoek over het lezen in de lengte en in de breedte van Nederlandse wetenschappers.

Het lezen van fictie in een bepaalde leeftijdsperiode staat niet op zichzelf. Het lezen ervóór en het lezen erna hangen er nauw mee samen. Het ontwikkelen van een leesattitude en leesmotivatie, het aanleren van vaardigheden om fictie te lezen en het leren ervaren van leesvoldoening betreffen niet alleen het begin van de leescarrière; ze bepalen ook latere fasen ervan. Leeservaringen in bijvoorbeeld de middelbare schooltijd kunnen het lezen op latere leeftijd weer beïnvloeden. Het gaat in deze bundel om dat lezen in de lengte: van het voorgelezen worden tot het lezen op latere leeftijd. Het lezen van fictie heeft ook met aanpalende zaken te maken: woord en beeld, verplicht en vrijetijdslezen, fictie en non-fictie lezen, en taal- en literatuuronderwijs. Dat is het lezen in de breedte.

Stichting Lezen geeft beide dimensies aandacht: de doorgaande leeslijn oftewel het lezen in de lengte, en de inbedding van het lezen, het lezen in de breedte. Dat doet zij niet alleen door middel van leesbevorderende projecten uit te voeren, maar ook door onderzoek over beide thema’s te bevorderen en bij elkaar te brengen.

Deze congresbundel biedt een staalkaart van onderzoek over het lezen in de lengte en in de breedte van Nederlandse wetenschappers. Leesbevorderaars èn onderzoekers zullen erdoor geïnspireerd worden.

Subtitel

Auteur(s)

ISBN

Jaar

Pagina's

Uitvoering

Taal