Waarom is lezen plezierig? Saskia Tellegen en Jolanda Frankhuizen, m.m.v. Lilian van der Bolt en Pieter Welp

24,50

Op voorraad

‘Kind en boek’ is de titel van het onderzoeksproject, waarvan deze publicatie het sluitstuk is. Ruim vijfentwintig jaar verrichtte dr. Saskia Tellegen – van Delft en een aantal medewerkers onderzoek naar verschillende aspecten van leesgedrag van met name kinderen en jongeren. De attractie van het boek en ook die van computer-spelletjes staat centraal; deze publicatie geeft een beeld van het leesgedrag van leerlingen en gaat in op overeenkomsten en verschillen, zoals die bijvoorbeeld tussen jongens en meisjes bestaan. Vanzelfsprekend wordt ingegaan op het belang van leesaandacht en leesbeleving voor leesbevordering en het onderwijs in lezen en literatuur.

‘Kind en boek’ is de titel van het onderzoeksproject, waarvan deze publicatie het sluitstuk is. Ruim vijfentwintig jaar verrichtte dr. Saskia Tellegen – van Delft en een aantal medewerkers onderzoek naar verschillende aspecten van leesgedrag van met name kinderen en jongeren. De attractie van het boek en ook die van computer-spelletjes staat centraal; deze publicatie geeft een beeld van het leesgedrag van leerlingen en gaat in op overeenkomsten en verschillen, zoals die bijvoorbeeld tussen jongens en meisjes bestaan. Vanzelfsprekend wordt ingegaan op het belang van leesaandacht en leesbeleving voor leesbevordering en het onderwijs in lezen en literatuur.

Het boek biedt tevens een instrument waarmee docenten en anderen die beroepshalve met kinderen en jongeren werken, de attractie van het lezen van boeken of het spelen van computer-spelletjes kunnen meten. De onderzoekers onderscheiden uiteenlopende vormen van aandacht tijdens het lezen en de emotionele en verbeeldende leesbeleving. Zij beschrijven de problemen met aandacht en bieden daarvoor oplossingen.

Auteur(s)

ISBN

Jaar

Pagina's

Uitvoering

Taal